Miroslav Zvolský | Festivalové dojmy
www.hlidac.org | 1/2006
Večer třetí
Rádobydivadlo Klapý nasadilo pro říčanskou divadelní přehlídku titul Taková podivná kombinace citů – hru vycházející z filmu Ingmara Bergmana Podzimní sonáta. Švédský autor a režisér je svým způsobem sázkou na jistotu u náročného publika, ale má to obrovský háček. S amatérským souborem to chce opravdu velkou odvahu inscenovat komorní drama vztahu matky a dcery, jít na dřeň rodinných citů, přesvědčivě vyjevit křivdy hromaděné v člověku celý život, které během jednoho večera vyvřou na povrch, aby sežehly iluzi spořádaného světa. Možná je to mým nedostatečným přehledem o českých ochotnických spolcích, ale neznám takový, který by tu věc dokázal zahrát, aniž by v hereckých výkonech šustil papír a prosvítaly kulisy, aniž by se Bergman musel v hrobě otočit na bok – neznám jediný takový soubor kromě Rádobydivadla Klapý!
Veronika Týcová v roli Evy a Eva Kodešová v roli Charlotty se ze záměrně chladných poloh rozehrávají do naprosté autenticity sporu dvou osobností a věrohodně mažou rozdíly filmového a divadelního herectví. Jejich výkony snesou profesionální měřítka a vlastně celé představení. Ladislav Valeš, autor a režisér představení, potvrdil pověst, že je hvězdou české amatérské divadelní scény. Rádobydivadlo Klapý má sedmnáctiletou tradici nabitou úspěchy doma i v zahraničí. Můžeme se jen těšit, že zase brzy do Říčan zavítá.
Večer čtvrtý a poslední
Dobrá situační komedie je kumšt. Ta od anglického autora – Dovolená s rizikem se odehrává ve Francii, některé postavy jsou Němci a mluví se v ní dokonce o bulharském cyklistickém svazu. K dovršení internacionality díla ji na jeviště U Labutě přivedl 24. listopadu jako závěrečné představení festivalu místní spolek Tyl. V režii Radany Šimčíkové vystoupili Roman Mondschein jako poněkud smolařský britský turista Stanley, Hana Mondscheinová jako veškeré útrapy s ním věrně sdílející manželka Brenda, Miloš Kulhan vystřihl světaznalého přistěhovaleckého vrátného Karaka, David Kulhan byl záletným obchodním cestujícím Claudem, Pavlína Tůmová jeho chladnou ženou Helgou, Radek Matoušek ztvárnil nezkušeného ředitele hotelu, Klára Skalová vášnivou Claudovu milenku Simone a Jitka Kulhanová se mihla v roli Madame Hofmayerové.
Všichni herci se evidentně s chutí proplétali kličkami perfektně napsaného textu, vypiplali své postavy do velmi uvěřitelných nemotorných lidiček, jimiž se můžeme stát my všichni v nečekaných absurdních situacích. Mladý ředitel se snaží ve zchátralém hotelu po tetě budit v hostech důvěru, stoicky klidný vrátný opravuje stolní lampu kladivem a podobně zachází s jazykem. Navzájem nevědí, co dělá ten druhý, a tak ubytují dva anglické páry v jednom pokoji. Že se následující kolotoč nedorozumění a zmatků nedá srovnávat s Výměnou manželek, je nasnadě. Inscenace je protkána vtipnými detaily a narážkami, hrdinové řeší s nadhledem morální zádrhele, aby se v závěru odehrála vtipná parodie na happyend.
Osobně považuji za vrchol Divadelního podzimu Jiřího Šatopleta představení Rádobydivadla Klapý, které bylo ale na diváky mnohem náročnější. Divadelní spolek Tyl si vytkl nikoli nižší, ale jiný cíl, rozesmát diváky. A zvolil k tomu skvělý prostředek – anglickou komedii plnou suchého humoru, ze které český překlad a nadšení inscenátorů udělaly výborné představení.